LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) er en strategi for å utvikle pedagogisk praksis.
Hovedområder i LP-modellen:
- Organisering av roller og funksjoner for å støtte utviklingsprosessen
- Kunnskapsgrunnlag som beskriver modellens faglige ståsted
- En analysemodell som brukes i arbeidet med pedagogiske problemstillinger.
Målet er å utvikle barnehageansattes kompetanse i å analysere og håndtere utfordringer i læringsmiljøet gjennom systematisk arbeid. Det forutsettes at modellen brukes slik det er beskrevet for å oppnå gode resultater.
Organisering av LP-modellen:
- Kommunekoordinator: Hver kommune har en kommunekoordinator som er overordnet ansvarlig for kommunens satsning på LP-modellen og kontaktperson mot Læringsmiljøsenteret.
- LP-grupper: Faste grupper på 4 medarbeidere som møtes annenhver uke for å arbeide med en utfordring presentert av en veisøker. Representant fra PPT, Barnevern, Innsatsteam for barn og unge og Helsestasjon deltar så ofte de har anledning.
Analysemodellen:
Analysemodellen er en systematisk måte å jobbe med utfordringer i barnegruppen. Den består av to faser: analysefase og tiltaksfase. Det er viktig å fullføre alle trinnene i analysefasen før man utvikler strategier og tiltak.
Analysemodellen skal gjennomføres i følgende rekkefølge:
- Problemformulering: Utfordringer eller problemer må være tydelige og konkrete. Det må være ukjent hvorfor det har oppstått avvik mellom ønsket og faktisk situasjon.
- Målformulering: Målformuleringen gir retning på arbeidet og beskriver tilstanden når målet er nådd. Målene kan være lukkede (korte, klare og konkrete) eller åpne (mer retningsgivende og med rom for ulike tolkninger).
- Informasjon: Systematisk innhenting av relevant informasjon om utfordringene. Bruk konkrete og dokumenterbare metoder.
- Analyse og refleksjon: Identifisere faktorer som påvirker og opprettholder problemet. Bruk en sammenhengssirkel for å identifisere opprettholdende faktorer. Anvend de tre perspektivene: aktør-, individ- og kontekstperspektiv.
- Utvikling av strategier og tiltak: Redusere betydningen av de opprettholdende faktorene. Tiltakene rettes mot de opprettholdende faktorene, ikke mot selve utfordringen.
- Gjennomføring av valgte tiltak: Iverksette strategiene og tiltakene på en strukturert og nøyaktig måte.
- Evaluering: Vurdere om utfordringene er redusert, om det har vært en positiv utvikling, og i hvilken grad målene er oppfylt.
- Revidering: Hvis strategiene og tiltakene ikke har gitt ønskede resultater, må alle fasene i analysemodellen gjennomgås på nytt.
Ved å jobbe systematisk med LP-modellen over tid, kan barnehagen utvikle et felles fagspråk og en felles forståelse av forhold som har betydning for barnas trivsel og utvikling. Dette vil bidra til å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon.