LP-Modellen

Læringsmiljø og pedagogisk analyse

En introduksjon til modellen

Tilpasset hvordan vi arbeider med modellen i Eigerøy barnehage

LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) er en strategi for å utvikle pedagogisk praksis.


Hovedområder i LP-modellen:

  • Organisering av roller og funksjoner for å støtte utviklingsprosessen
  • Kunnskapsgrunnlag som beskriver modellens faglige ståsted
  • En analysemodell som brukes i arbeidet med pedagogiske problemstillinger.


Målet er å utvikle barnehageansattes kompetanse i å analysere og håndtere utfordringer i læringsmiljøet gjennom systematisk arbeid. Det forutsettes at modellen brukes slik det er beskrevet for å oppnå gode resultater.


Organisering av LP-modellen:

  • Kommunekoordinator: Hver kommune har en kommunekoordinator som er overordnet ansvarlig for kommunens satsning på LP-modellen og kontaktperson mot Læringsmiljøsenteret.
  • LP-grupper: Faste grupper på 4 medarbeidere som møtes annenhver uke for å arbeide med en utfordring presentert av en veisøker. Representant fra PPT, Barnevern, Innsatsteam for barn og unge og Helsestasjon deltar så ofte de har anledning.


Analysemodellen:

Analysemodellen er en systematisk måte å jobbe med utfordringer i barnegruppen. Den består av to faser: analysefase og tiltaksfase. Det er viktig å fullføre alle trinnene i analysefasen før man utvikler strategier og tiltak.

Analysemodellen skal gjennomføres i følgende rekkefølge:


  1. Problemformulering: Utfordringer eller problemer må være tydelige og konkrete. Det må være ukjent hvorfor det har oppstått avvik mellom ønsket og faktisk situasjon.
  2. Målformulering: Målformuleringen gir retning på arbeidet og beskriver tilstanden når målet er nådd. Målene kan være lukkede (korte, klare og konkrete) eller åpne (mer retningsgivende og med rom for ulike tolkninger).
  3. Informasjon: Systematisk innhenting av relevant informasjon om utfordringene. Bruk konkrete og dokumenterbare metoder.
  4. Analyse og refleksjon: Identifisere faktorer som påvirker og opprettholder problemet. Bruk en sammenhengssirkel for å identifisere opprettholdende faktorer. Anvend de tre perspektivene: aktør-, individ- og kontekstperspektiv.
  5. Utvikling av strategier og tiltak: Redusere betydningen av de opprettholdende faktorene. Tiltakene rettes mot de opprettholdende faktorene, ikke mot selve utfordringen.
  6. Gjennomføring av valgte tiltak: Iverksette strategiene og tiltakene på en strukturert og nøyaktig måte.
  7. Evaluering: Vurdere om utfordringene er redusert, om det har vært en positiv utvikling, og i hvilken grad målene er oppfylt.
  8. Revidering: Hvis strategiene og tiltakene ikke har gitt ønskede resultater, må alle fasene i analysemodellen gjennomgås på nytt.


Ved å jobbe systematisk med LP-modellen over tid, kan barnehagen utvikle et felles fagspråk og en felles forståelse av forhold som har betydning for barnas trivsel og utvikling. Dette vil bidra til å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon.

Hvordan jobber vi med modellen i Eigerøy barnehage.